19 Nisan 2013 Cuma

İzmir Köfte ve Etli Patlıcan Dolma




Murdock kodu: Mutfak, yemek. Bölge ve zaman: Akdeniz mutfağı, 2000’ler (2000-2010).

Önbilgi: Fotoğrafta ben de varım. Bacak benim yani. Fotoğrafı da ben çektim.

Murdock tarzı antropoloji, antropolojiyi şemalarken, mutfağı ve yemeği de işin içine katmış.

Türkler’in tarihe katkıları tartışılabilir ama şu anki durumuyla Türk mutfağının gerçekten dünya çapında olduğunu söyleyebilirim. Tamam tam apartma bir mutfak ama özgün yorumları var: Çinliler’in tavuklu pilavı nasıl yaptıklarını biliyoruz, e bir de bizim nasıl yaptığımızı biliyoruz. Pirinci geç öğrendik ama boynuz kulağı geçmiş işte.

Bol kepçe, esnaf lokantası, sulu yemek, vd... ‘Fast-food’a inat, bizler hala ‘slow-food’ takılıyoruz. Bol kepçecilerin hala sağ kalabilmes, hem de Beyoğlu’nda, bunun kanıtı.

Fotoğraf Beyoğlu’ndaki bir lokantadan. Yemek yiyecekken canım onu fotoğraflamak istedi. Fotoğraf da bu metni yazdırdı işte.

Salçalı köfteyi İzmir Köfte olarak biliyoruz ve çoğu lokanta menüsünde hala öyle yazar.

Bu İzmir Köfte’de inek eti dışında katkı maddeleri olabilir (o nedenle yerini ve ismini yazmadım). Sorun yok.

Ekmek yediriyor, çünkü suyuna bandırıyorsun.

Patlıcan dolmayı kışın ortasında görünce canım çekti. Fena da değildi ama karabiberliydi, midemi yaktı.

Esnaf lokantaların birinci özelliği ucuz olmalarıdır. 2 kap yemeğe 3 dolar verdim. Ekmek bedava.

Yemeğin en güzel yanı, masada gayet albenili (‘presentable’) durması idi. Bunun böyle olmasına nice pahalı lokanta özenir ama nedense bunu bir türlü beceremez. Demek ki bu iş bir para işi değil.

Dipnot: Ek olarak şunu belirtmek gerekli: Bu yemek sofrası, bazı evlerde kurulacağından epeyi ucuza bazı lokantalarda bulunur.

(23 Mart 2013)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder