14 Nisan 2013 Pazar

Fotoğraftakini Bilmek




Fotoğraftaki bir Türk ailesi. Evet.

Peki, ben bunu nasıl biliyorum?

Peki, bunu insanlar nasıl biliyorlar?

Bu sorularla  ilk kez 5 yıl önce karşılaştım. Bir keresinde, yabancı bir Ebay sitesinde dolanırken, neredeyse bininci fotoğraf karesine bakarken, bunun bir Türk ailesinin fotoğrafı olduğunu anladım. Geri kalanı tümüyle yabancı idi. Ek bilgi: Dönemler çok çok farklı olabiliyordu.

Bunu nasıl anladığımı kendime sordum. O zaman da, bütüncül bir yanıt veremedim. Hala da yanıt verebilmiş değilim.

Bilimci bir ruhum olduğu için, aynı kareleri farklı insanlara izlettim. Onların her biri de her kezinde Türk ailesinin fotoğrafını tanıyabildiler.

Benim en büyük adayım bakışlar. İkinci adayım da duruş biçimi (jest). Ondan önce ve ondan sonra, bize yakın kültürlerin, örneğin Ermeni ve Arap aile fotoğraflarına baktığımda, bize benzer ama bariz de farklı olduklarını ayırsadım.

En önemli nokta ve parça-yanıt şu:

Biz azıcık Batılı görünüyoruz. Ortadoğulular ve Kafkasyalılar tümüyle Doğulu, Avrupalılar tümüyle Batılı görünüyor. Biz aradayız ama bu bir Araf durumu değil. Bir es, bir moment bir durgu, bir poz durumu. Tam da fotoğrafik bir durum.

Evet, gördüğüm aile bir Türk ailesi gibi poz vermişti.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder